Nu weet je hoe: 10 lifehacks voor de skivakantie

26-12-2017 - Marien Le Comte

Hoe maak je je skivakantie zo aangenaam mogelijk? De onderstaande 10 lifehacks geven kordate oplossingen, van de reisplanning tot aan het katerontbijt na de après-ski.

Met de skigebieds-consultant vind je altijd het juiste skigebied.

1. Snel het juiste skigebied vinden

De besluiteloze wintersportvriend die zijn perfecte skigebied nog niet heeft gevonden of die gewoon eens iets nieuws wil proberen, moest zich tot dusver instellen op een tijdrovende zoektocht op  internet. Het vinden van het juiste skigebied dat voldoet aan de individuele wensen en het eigen niveau is vaak geen gemakkelijke taak.

Maar nu heeft de wintersportaanbieder WinterTrex voor de zoekers onder ons een geraffineerde tool ontworpen. De skigebieds-consultant (te vinden via: https://www.wintertrex.nl/) biedt als eerste in deze vorm exacte filters aan, waarmee iedereen uit een enorm aanbod van de mooiste nationale en internationale skigebieden het reisdoel kan vinden dat precies bij hem past.

2. De beste voeding voor een power-skidag

Hoewel we ons normaal gesproken aan grootmoeders wijsheid “ ’s morgens als een keizer, ’s middags als een koning, ’s avonds als een bedelaar” houden, is een dergelijk voedingspatroon tijdens een skivakantie niet aan te bevelen.

Om de skidag direct vol energie te beginnen, moet de ambitieuze wintersporter de dag met een koolhydraatrijk ontbijt beginnen. Geschikt is hiervoor, afhankelijk van de eigen smaak, volkorenmuesli met vers fruit en (vetarme) yoghurt of een volkorenbroodje met vetarme kaas of magere ham.

Juist tijdens een skivakantie in het mooie Oostenrijk is de verleiding groot om je al tijdens de middagpauze in de skihut te goed te doen aan de lokale specialiteiten als Käsespätzle, Backhendl en dergelijke. Een uitgebreide en vette lunch zorgt er echter voor dat je je moe voelt en je de weg terug naar het dal het liefst rollend wil afleggen.

Het avondeten kan er na een succesvolle dag op de piste voor worden gebruikt om met de lekkernijen van de nationale keuken het tekort aan koolhydraten dat overdag is ontstaan weer aan te vullen.

Ook de waterhuishouding mag je niet verwaarlozen. Regelmatig drinken is tijdens de wintersport van bijzonder belang om het lang vol te kunnen houden. Tijdens de après-ski mag na overvloedig water dan zeker wel een lekkere glühwein of jägerthee volgen. Als er dan toch teveel drankjes zijn genuttigd, geeft lifehack 10 tips hoe je die vervelende kater onder de knie kunt krijgen.

De hutten in het skigebied beschikken deels over heerlijke zonneterrassen.

3. Pauzeren met uitzicht

Voeding is belangrijk om van een inspannende dag op de piste te kunnen genieten. Maar vroeger of later willen alle bezoekers van het skigebied pauzeren en kunnen de hutten vol zijn. Hier is het raadzaam de pauze kort voor of na het ‘rush hour’ in te plannen. De wachttijden zijn korter en je hebt zelfs kans om een tafeltje met een prachtig uitzicht op de bergen te bemachtigen.

4. Lange wachttijden bij de skilift vermijden

Elk jaar worden er nieuwe en grotere liften in de skigebieden gebouwd en toch ontstaan steeds weer vervelende wachttijden. Om deze te reduceren en daardoor zoveel mogelijk tijd op de piste door te kunnen brengen, zijn er een paar doelgerichte gedragsregels.

Eindelijk in de lift.

Het is belangrijk om snel een overzicht van de situatie te krijgen en dan te kiezen voor de linker of voor de rechter wachtrij. Je moet nooit in het midden gaan staan en ook grote groepen, die samen naar boven willen en daarmee de wachtrij ophouden, moeten worden vermeden. Je kunt tijdens de eerder genoemde pauze in de hutten altijd nog kletsen met je medereizigers. In de liftwachtrij is concentratie nodig om opduikende gaten te herkennen en deze alsmede de besluiteloosheid van andere wachtenden te gebruiken.

Insidertip: De single-line! Ook als je met een vaste groep onderweg bent, kan je toch in de single-line gaan staan. Daar gebeurt minder en zo komt iedereen sneller boven op de berg.

6. Zonnebrand niet vergeten

In de bergen is zonnebrand een musthave! Het biedt niet alleen bescherming, de huid voelt ook verzorgder als deze met een mogelijk vetvrije zonnebrand wordt ingesmeerd. Bovendien blijft ook de vervelende zonne- of skibrilafdruk na de wintervakantie binnen de perken.

Ook op bewolkte dagen is de UV-straling hoog en mag zonnebrand met minimaal factor 20 niet ontbreken. Bij een gevoelige huid is factor 50 geen overbodige luxe. De lippen zijn bijzonder gevoelig en barsten door de belasting van zon, weet en kou vaak open. Dit kan door middel van een combinatie van zonnebrand en lippenstift worden verholpen.

De smartphone zonder handschoenen bedienen is een ijskoude aangelegenheid.

7. Voor de smartphone geschikte handschoenen

Even kort kijken of de liftstatus- en weer-apps nieuwe informatie hebben, even je vrienden via Facebook van het uitzicht laten genieten of een korte groet achterlaten – en je hebt al ijskoude vingers die echt niet meer warm willen worden. Het probleem dat je je smartphone niet met handschoenen aan kunt bedienen, hebben andere wintervrienden ook ingezien en opgelost. Voor de smartphone geschikte handschoenen zijn vanaf 20 euro op internet of in de sportzaak verkrijgbaar.

Ook als je al nieuwe skihandschoenen hebt aangeschaft of je de speciale modellen gewoon te duur vindt, kan je op internet vinden wat je zoekt. Vele DIY-handleidingen laten stap voor stap zien hoe je je eigen handschoen pimpt. Of je nu elektriciteit geleidend garen in het vingertopje naait, er voor een touchscreen geschikte stickers op plakt of de handschoen in vloeibaar rubber doopt, dat gemengd is met grafietpoeder – voor iedereen is er een geschikte variant.

8. Alternatieve skidraagtechnieken

De weg tussen het hotel en het skigebied kan, vooral op de terugweg van de piste, best lang zijn. Je wisselt de ski’s steeds sneller van schouder naar schouder en op een gegeven moment vraag je je af of het niet realistisch is de vervelende bagage maar gewoon langs de kant van de weg achter te laten. Tegen het ondoordachte verlies van ski’s en andere woedeaanvallen kan je je beschermen, door al voorafgaand aan je skivakantie informatie te zoeken over andere draagtechnieken.

Je kunt je skimateriaal op verschillende manieren dragen. Maar slechts één manier is ook echt aangenaam.

Je kunt je ski’s bijvoorbeeld als een reistas dragen, waarbij de skistokken als hengsels dienen. Trek gewoon de lussen van beide stokken over een uiteinde van de ski’s en steek vervolgens de punten van de stokken door de tegenoverliggende lussen. Klaar is kees!

9. Fit dankzij regeneratie na het skiën

De tijd in de bergen is altijd te kort en je wilt elke waardevolle minuut volledig benutten. Wij raden naast preventieve skigymnastiek ook een actieve regeneratie in de avond aan, zodat je lichaam blijvend mee kan komen. Dit kan helpen bij de vermijding van letsel.

Slechts enkele strekoefeningen en 2-3 korte ontspannen bezoekjes aan de sauna bij 60-70 graden zorgen al voor een wonder. Dit korte programma kan je zelfs elke avond uitvoeren, zonder dat de andere après-ski activiteiten er door worden beïnvloed. Elke spier zal je dankbaar zijn!

10. Beste middelen tegen een kater na de après-ski

Het beste middel tegen een kater is zo min mogelijk alcohol drinken. Als je dan toch een keer te diep in het glaasje hebt gekeken, is dat geen reden om een waardevolle skidag te missen. Om de kater voor te zijn, moet je je aan twee belangrijke basisregels houden:

  1. Drink nooit met een nuchtere maag. Eerst avondeten, daarna après-ski!
  2. Bestel bij elk alcoholisch drankje een glas water.
Een goed middel tegen een kater: beweging.

Als je de volgende ochtend ondanks alle goede voornemens met een dreunend hoofd wakker wordt, heb je geen tijd te verliezen en moet je actief worden. Er zijn vele mogelijkheden om tegen de kater te vechten. Je kunt er één, maar ze ook opeenvolgend proberen.

  1. Een zout en vitaminerijk katerontbijt zorgt ervoor dat je voedingsstoffenhuishouding weer op peil komt en helpt bij het ontgiften van je lever.
  2. Een gezellige wandeltocht of een rondje hardlopen in de frisse lucht zet je bloedsomloop weer in beweging en voorziet je lichaam van de noodzakelijke zuurstof.
  3. Met een paracetamol kan je dag ook dragelijk worden, maar het is ook mogelijk een plantaardig alternatief zoals wilgenbast pijnstillers (voor 3-4 euro in apotheken of drogisterijen verkrijgbaar) of een espresso met een scheut citroensap tot je te nemen.
  • dinsdag, 26. december 2017
  • auteur: Marien Le Comte
  • categorie: Wintersport
Print Friendly and PDF
St. Michael im Lungau – Skigebied Skiregion Oberlungau

Het sneeuwzekere skigebied Skiregion Oberlungau in Salzburg krijgt de hoogste score ...

Skigebied Chamonix-Mont Blanc

In het skigebied Chamonix-Mont Blanc vinden wintersporters 870 pistekilometers met ...