Leren skiën boven de 30 jaar? Tips voor herintreders en beginners

24-04-2019 - WinterTrex

Bent u ouder dan 30 en wilt u leren skiën? Of heeft u langere tijd gepauzeerd en wilt u als volwassene weer beginnen? Dan is er goed nieuws: dat is vandaag de dag eenvoudiger dan ooit tevoren! Wij hebben enkele praktische tips samengesteld, waarmee vrijwel iedereen weer veilig en snel op de ski’s staat.


Skiën maakt gelukkig – op welke leeftijd dan ook

Skiën kan op elke leeftijd nog steeds of weer opnieuw, als de fysieke fitheid het toelaat of als een arts het niet afraadt. Artsen bevelen zelfs de wintersport aan voor oudere generaties omdat het osteoporose voorkomt, de spieren versterkt en de coördinatie en het evenwicht traint. Skiën maakt u ook gelukkig – en dat geldt voor alle leeftijden.

Het leren skiën is voor volwassenen niet moeilijker dan voor kinderen. Hoewel de kleintjes zich geen zorgen maken over de pistes, zijn de meeste volwassenen meer bezorgd en bang voor zowel ongelukken als valpartijen. Onoplettendheid is de meest voorkomende oorzaak van ongevallen en verwondingen in de wintersport. Als u voorzichtig en vooruitziend skiet, kunt u dit voorkomen.

Voorzichtigheid is een goede en veilige metgezel tijdens het skiën, maar niemand hoeft bang te zijn voor de piste. Van comfortabele functionele kleding tot de juiste passende en beschermingsuitrusting is er in de wereld van de wintersport veel veranderd om het skiën voor beginners en herintreders aangenamer te maken.

Functionele kleding: upgrade voor de kledingkast

Dus de eerste tip is: nieuwe winterkleding is waarschijnlijk nodig! Als u weer leert skiën, moet u toch nieuwe functionele kleding kopen. Als u nog steeds oude kleren uit vroegere skitijden in de kast kunt vinden, kunnen deze een upgrade nodig hebben – vooral als de kleren niet meer goed passen of gewoon ongemakkelijk aanvoelen. Dat hoeft niet meer zo te zijn.

Een blik op de huidige functionele kleding laat zien dat de dagen van dikke, ongemakkelijke lagen voorbij zijn. Van skischoenen van merinowol, die u niet laat transpireren en waarmee u warm blijft, tot ademende jassen en broeken, is er hier veel gebeurd. Kleding voor skiërs is aangenaam, ademend, past zich aan de skiër aan en houdt u ook in de vrieskou warm. Dit betekent dat u zich volledig kunt concentreren op het skiën en niet wordt afgeleid door dikke jassen of een gevoel van kou – of zelfs verhinderd wordt om te skiën. Dus het is waar: slecht weer bestaat niet – er is alleen slechte kleding.

Equipment: veiliger dan ooit tevoren

Ook op het gebied van skimateriaal is er veel gebeurd. De uitrusting is bijvoorbeeld gemaakt van lichtere materialen, zodat je niet meer met zware, onhandelbare ski’s en schoenen de piste op hoeft. Bovendien bieden laarzen en bindingen een preciezere pasvorm en meer bewegingsflexibiliteit, zodat skiën minder weerstand bied tegen de eigen uitrusting. In plaats daarvan ondersteunt de uitrusting nu de eigen bewegingen.

De trend naar bredere, meer getailleerde carve-ski’s maakt het ook makkelijker voor beginners en herintreders om te skiën. Omdat de ski’s korter zijn en bijna vanzelf in de bochten liggen, zodat skiërs minder kracht nodig hebben. Bovendien hoeft u niet meer zulke complexe bewegingen te maken, waardoor het veel gemakkelijker is om veilig op de piste te skiën – of u nu voor het eerst op ski’s staat of na een lange pauze langzaam uw weg terug vindt naar de populaire sport.

Als het op veiligheid aankomt, mag u uw helm natuurlijk niet vergeten – ook niet op latere leeftijd. Ook al hebben niet alle skigebieden een verplichte helm, toch is het veiliger om met een helm te rijden.

Ook al maakt de moderne uitrusting het skiën gemakkelijker en aangenamer, het betekent niet dat u niet fysiek fit hoeft te zijn. Wie dus voor het eerst of na lange tijd weer op skivakantie gaat, heeft er baat bij om van tevoren in vorm te komen. Dit betekent niet dat u moet trainen als een professionele atleet, maar het is wel aan te raden om u voor te bereiden op uw skivakantie met een paar maanden van sportieve activiteiten.

Dit kan in de sportschool zijn, maar fietsen, nordic walking of zwemmen zijn ook goede manieren om je lichaam te trainen voor het skiën. Yoga helpt ook om veel spiergroepen te trainen en de flexibiliteit te verbeteren. Skiapps met speciale oefeningen kunnen helpen om u fysiek voor te bereiden op de vakantie. Het belangrijkste is in ieder geval regelmatige lichaamsbeweging.

Skiles of alleen de piste op?

Een skiles is niet verplicht voor beginners of herintreders, maar het is echt een aanrader. Met een ervaren instructeur kunt u de eerste afdaling in een mum van tijd onder de knie krijgen. Ook als u kunt skiën, maar een zeer lange pauze heeft gehad, kunt u profiteren van een groeps- of individuele les op een skischool. Enerzijds zijn de skitechnieken met de nieuwe ski’s veranderd. Aan de andere kant helpt een professionele leraar volwassen skiërs om hun eerste angsten te overwinnen en weet precies hoe hij elke skiër individueel moeten ondersteunen en uitdagen.

Als u zich geen skileraar kunt of wilt veroorloven, moet u in ieder geval oefenen met een ervaren skiër met didactische ervaring. Want alleen de piste op gaan is roekeloos en riskant, ook voor wie terugkeert naar de sport.

Het is ook belangrijk om in het begin niet te veel van jezelf te verwachten. Ten eerste zijn teleurstelling en frustratie onvermijdelijk en ten tweede heeft het lichaam tijd nodig om te wennen aan hoogte, weersomstandigheden en inspanning, vooral tijdens de eerste paar dagen. Het is daarom beter om het rustig aan te doen en blij te zijn met de voortdurende vooruitgang. Dit brengt veel meer plezier en vreugde dan jezelf vanaf het begin overbelasten.

Meer comfort, meer service, meer plezier

Als u bang bent dat skigebieden en accommodaties alleen jonge wintersportliefhebbers verwachten, hoeft u zich echt nergens zorgen over te maken. De skigebieden hebben voor iedere smaak en iedere gast iets te bieden. Zo zijn er bijvoorbeeld gezinsvriendelijke skigebieden die naast de cursussen zelfs kinderopvang voor de kleintjes aanbieden. Zo kunnen ouders ook wat tijd voor zichzelf doorbrengen (en oefenen).

Wat betreft de animatie naast de piste bieden de skigebieden een zeer gevarieerd programma aan, variërend van sneeuwwandelingen en rodelen tot een gevarieerd après-ski programma en zelfs spadagen.

Als beginner of herintreder moet je hier ook gebruik van maken. Vooral als je lichaam niet (meer) gewend is om te skiën, kun je met een paar dagen vrij je spieren sparen en goed herstellen voor de volgende dag op de piste. Bovendien is het een geweldige afwisseling voor de medereizigers en brengt het veel plezier samen, zelfs naast de piste.

Niemand hoeft zich zorgen te maken over het comfort op de piste. Bijna elk skigebied heeft comfortabele skiliften, vaak verwarmde gondels, zodat ook oudere skiërs comfortabel de berg op kunnen.

Ook al hield een krap budget voor een skivakantie u van skiën af, er is goed nieuws: Kunstmatige sneeuw maakt het skiën ook buiten het hoogseizoen een plezier en ook goedkoper. Iemand die nog nooit op ski’s is geweest of al lang niet meer heeft geskied, heeft vanaf het begin geen grote keuze aan verschillende pistes nodig. Met name hier bieden kleinere, minder bekende skigebieden goede beginnerspistes en lagere prijzen dan de skigebieden met veel en gevarieerde pistes.

Skiën voor volwassenen is niet langer een probleem dankzij een betere uitrusting, meer veiligheid en meer comfort in de skigebieden – voor zowel beginners als voor degenen die terugkeren naar de sport. Als je jezelf niet meteen vanaf het begin overschat en je liever langzaam beter wilt worden, is het plezier op de piste niet te stoppen.

De belangrijkste vragen over skiën op volwassen leeftijd

Is skiën gevaarlijk?

Nee! Skiën is op zich niet gevaarlijker dan andere sporten. Als u lichamelijk fit, oplettend skiet en bepaalde regels in acht neemt, bent u veilig op de piste.

Kun je nog steeds leren skiën boven de 30 jaar?

Natuurlijk! Volwassenen kunnen in theorie net zo snel leren skiën als kinderen als ze in een goede fysieke conditie zijn. Maar volwassenen hebben vaak meer angsten, wat de eerste stappen in de sneeuw moeilijker maakt. Desalniettemin: met de veiligere en comfortabelere uitrusting van vandaag de dag en de individuele skicursussen is het voor volwassenen geen probleem om te leren skiën.

Waarop moeten mensen ouder dan 30 jaar letten?

Het is aan te raden om een opfriscursus te volgen voordat u alleen de piste op gaat. Zowel de uitrusting als de ski-techniek zijn veranderd, zodat een cursus in de eerste paar dagen helpt om snel en veilig weer op de ski’s te komen.

Moet je als volwassene erg sportief zijn om te skiën?

Niemand hoeft extreem sportief te zijn om te kunnen skiën. Maar voor de wintersport is een zekere conditie vereist. Het is het beste om een paar maanden voor uw skivakantie te beginnen met trainen om uw lichaam fit te krijgen voor de piste. Het is daarom raadzaam om buiten het skiseizoen regelmatig en op passende wijze te sporten.

Waarom regelmatig pauzes nemen tussendoor?

Het lichaam moet wennen aan de omstandigheden in de bergen en aan de nieuwe inspanning – de meeste ongelukken gebeuren laat in de middag, wanneer je moe wordt en je focus kwijtraakt. Een skivrije dag tijdens uw vakantie brengt niet alleen plezier en afwisseling, maar ook ontspanning en regeneratie voor het lichaam.

Zijn de skigebieden voorbereid op skiërs boven de 30 jaar?

Ja, moderne skigebieden hebben een breed aanbod voor jong en oud. Zelfs de kinderopvang wordt nu in veel skigebieden aangeboden. Afhankelijk van de persoonlijke voorkeur kan iedereen een passend aanbod vinden.

8 tips voor een skireis in Italië

In Noord-italië is de skisport net zoals in alle andere Alpenlanden alomtegenwoordig. ...

Top reisbestemmingen voor een skivakantie in januari

Wat is er mooier dan in de poedersneeuw het nieuwe jaar te starten? In januari is er ...