De meest gemaakte beginnersfouten tijdens het skiën – en hoe je ze voorkomt

25-04-2019 - WinterTrex

Skiën zonder fouten doe je niet alleen om esthetische redenen. Beter skiën betekent namelijk ook veiliger skiën. Juist bij beginners sluipen sommige fouten onbewust binnen, die zonder correctie door de jaren heen blijven bestaan. Wij bekijken de vijf meest voorkomende beginnersfouten tijdens het skiën en leggen uit hoe je ze kunt vermijden.


Extreme rugligging

De fout

Bij het maken van bochten wordt het bovenlichaam naar voren bewogen. Om na de bocht weer centraal op de ski’s te staan, compenseert men dit door een lichte terugzwaai. Maar veel beginners overdrijven: ze voeren de achterwaartse beweging te sterk of te schokkend uit.

Het probleem

Dit plaatst je in een sterke rugligging. Het gevaar is dat je de controle over de ski’s verliest. Dit kan op zijn beurt leiden tot valpartijen en verwondingen.

De verbeteringstip

Om na de voorwaartse zwaai in een centrale positie te komen, is enige oefening en een goed lichaamsgevoel nodig. Maar dat kan je trainen: daarvoor ga je rechtop staan, sluit je je ogen en beweeg je een beetje heen en weer op je voetzool. Je moet je bewust concentreren op het verschil tussen een voorwaartse beweging, een achterwaartse beweging en een centrale positie. Vervolgens probeer je dit gevoel over te brengen tijdens het skiën. Je moet met lage snelheden beginnen en dan langzaam je snelheid verhogen. Daarmee sta je niet alleen stabieler op de ski’s, maar bespaar je ook inspannende bewegingen en behoud je je kracht.

Onjuiste afstand tussen de ski’s

De fout

Voor beginners is het nog moeilijk in te schatten hoe groot de afstand tussen de ski’s precies moet zijn. Maar ook ervaren skiërs hebben hier problemen mee, vooral omdat de moderne carvers de skistijl hebben veranderd van een smalle afstand naar een heupbreedte afstand.

Het probleem

Als de ski’s te dicht bij elkaar staan, beperkt dit onze bewegingsvrijheid enorm. Bovendien kan je gemakkelijk je evenwicht verliezen als je onverwacht een hindernis tegenkomt. Als je benen te ver uit elkaar staan, kan het gebeuren dat je ongecontroleerd gaat skiën en het risico loopt te vallen of te botsen met andere skiërs.

De verbeteringstip

Een mogelijkheid is om de juiste afstand te oefenen bij het afdalen door licht glooiend terrein. Het kan nuttig zijn om in eerste instantie de stokken weg te laten, zodat je je kunt concentreren op de positie van de ski’s. Zo onthoudt je de juiste afstand tussen de ski’s al vanaf het begin en met een beetje oefening houd je bijna automatisch de juiste breedte aan. Dit maakt je tegelijkertijd gecontroleerder en stabieler.

Roeiende armen

De fout

Wanneer beginners bochten nemen, houden ze ervan om de nodige vaart uit hun armen te halen en deze tijden het skiën krachtig mee te bewegen. Vaak worden daarbij ook de heupen bewogen.

Het probleem

Als je hard roeit met je armen, zie je er niet alleen grappig uit, je kunt ze ook verrekken of te sterk aanspannen. Een ander probleem is dat een sterke beweging van het bovenlichaam het moeilijk maakt om de rotatie te controleren, waardoor het gemakkelijk is om het evenwicht te verliezen of de ski’s uit elkaar te schuiven.

De verbeteringstip

Zowel het bovenlichaam als de armen moeten zo min mogelijk bewegen. Om het bovenlichaam stil te houden, helpt de tray truc: stel je voor dat je een tray vol glazen in de vallei brengt zonder te schudden of te vallen. Je houdt altijd je ogen op de vallei gericht. Dit betekent automatisch dat het bovenlichaam niet te veel gedraaid is. Een andere tip is om zonder stokken te rijden. Dit zal een rustige, evenwichtige houding van het bovenlichaam trainen.

Het bovenlichaam is te stijf

De fout

Het tegenovergestelde aan de roeiende armen is een onbeweeglijk bovenlichaam. Beginners vergeten hun bovenlichaam een beetje in de bochten te bewegen.

Het probleem

Skiën gaat hand in hand met rustige, dynamische bewegingen. Als je te veel beweegt of, zoals in dit geval, te weinig, moet je dit compenseren met schokkerige bewegingen en veel meer kracht uitoefenen. Dit kan niet alleen leiden tot spierpijn en spanning, het maakt het skiën ook ongecontroleerder en dus gevaarlijker.

De verbeteringstip

Een verplaatsing van het bovenlichaam is in de bochten zeer belangrijk. Aan het begin van de bocht is het bovenlichaam nog steeds naar het dal gericht. Vervolgens draait het lichaam naar het midden van de bocht en leun je in de bocht.

Dit kan zelfs worden geoefend, bijvoorbeeld door de buitenste hand over de hele bocht mee te bewegen. Aan het einde moet de hand boven de binnenski liggen. Dus je brengt het bovenlichaam automatisch dynamisch in de beweging mee.

Als het stijve bovenlichaam eerder het gevolg is van de angst om uit balans te raken, is het beter om de bananentechniek te beoefenen. Daarom draait u uw billen naar de helling en vormt u met de rest van uw lichaam een ronde boog, als een banaan. U neemt automatisch het bovenlichaam mee en voorkomt tegelijkertijd dat de buitenste ski wegglijdt.

De ski’s worden onjuist belast

De fout

Beginners vertrouwen vaak op hun carvingski’s, die bijna zelf de bochten nemen en belasten de ski’s daardoor onjuist of zelfs helemaal niet. Maar zelfs als de carvingski’s het nemen van bochten gemakkelijker maken door hun kortere en getailleerde pasvorm, betekent dit niet dat je alles aan de ski’s kunt of moet overlaten.

Het probleem

Als je niet actief mee skiet en je ski’s onjuist belast, verlies je de controle over de ski’s en loop je het risico om te vallen en gewond te raken. In plaats daarvan moeten de bochten gepaard gaan met een verandering van belasting en zijde.

De verbeteringstip

Hoe kan deze fout als beginner worden vermeden? De truc is de ideale timing – en zelfs ervaren skiërs hebben daar problemen mee. In het begin helpt het als je je concentreert op de buitenste ski en deze het meest belast. Daardoor draai je automatisch in de bocht. Het wordt vloeiender wanneer de binnenste ski aan het einde van de bocht iets wordt opgetild en in de juiste richting wordt gedraaid. Je kunt dit oefenen op vlakkere heuvels om de dynamiek en timing goed te krijgen. Zo leer je vanaf het begin gecontroleerd en dynamisch te skiën.

Fouten maken tijdens het skiën is normaal, vooral voor beginners. Maar dat mag je niet afschrikken. Het is belangrijk om de meest voorkomende fouten te kennen en deze actief aan te pakken. Op deze manier leer je vanaf het begin mooi en vooral veilig skiën.

De belangrijkste vragen over beginnersfouten

Waarom zou een beginner “mooi” moeten skiën?

Mooi skiën heeft niet alleen te maken met de esthetiek op de piste, maar ook met de veiligheid. Mooi of correct skiën zorgt voor een goede balans en controle over de ski’s en dus voor veiligheid op de piste.

Waarom moeten ski’s een heupbreedte uit elkaar staan?

Als de ski’s te dicht bij elkaar staan, beperkt je je eigen bewegingsvrijheid. Als ze te ver uit elkaar liggen, kunnen ze snel uit elkaar raken en is de kans op vallen groter. Een heupbreedte afstand is daarom ideaal.

Hoe kun je een te hevige rotatie met het bovenlichaam vermijden?

Een goede truc is om je bovenlichaam naar het dal te richten en je voor te stellen dat je een dienblad met glazen moet vervoeren dat niet mag vallen.

Waarom is de juiste belasting van de ski’s belangrijk?

Ook al geeft de moderne carving-ski het gevoel dat hij de bocht op eigen houtje kan nemen, dit is natuurlijk niet het geval. Het is misschien gemakkelijker geworden, maar skiërs moeten nog steeds actief zijn en hun ski’s juist belasten. Als je dat niet doet, riskeer je je evenwicht en controle te verliezen. Het resultaat: vallen en mogelijke verwondingen.

8 tips voor een skireis in Italië

In Noord-italië is de skisport net zoals in alle andere Alpenlanden alomtegenwoordig. ...

Top reisbestemmingen voor een skivakantie in januari

Wat is er mooier dan in de poedersneeuw het nieuwe jaar te starten? In januari is er ...