Skitechniek – deel 2: zo ski ik op de steile piste

16-11-2021 - SnowTrex

Bij het skiën hoort veel skitechniek en tactiek. SnowTrex heeft met Max Holzmann, opleidingsleider van de Duitse vereniging van skileraren (DSLV), over dit veelzijdige onderwerp gesproken. In deel 2 van onze serie geeft de door de overheid erkende skileraar waardevolle experttips over veilig skiën op een steile piste.

Skiën op de steile piste is een uitdagende onderneming.

Één van de moeilijkste pistes is de steile piste. De piste is meestal zwart of in ieder geval donkerrood gemarkeerd en dankzij de steile hellingen vereist ze van de skiërs een veilig en accuraat skigedrag, waarbij het lichaam goed in evenwicht moet blijven en er een goede controle over de ski’s moet zijn. Wie wel eens op pistes als de Harakiri in Mayrhofen of de Diretissima op de Katschberg heeft gestaan en naar beneden kijkt, kent het vast wel: zenuwachtigheid en opwinding maken zich van je meester. Op zulke momenten is het goed om het nodige respect voor de steile helling te hebben. Maar dit respect mag niet uitmonden in angst. Want met te veel angst en aarzeling kan niemand een steile piste bedwingen. We kunnen geruststellend zeggen dat de skitechniek op steile pistes dezelfde is als op vlakke pistes. Er moet echter met enkele dingen rekening worden gehouden en vooral met de skisnelheid.

Snelheid doseren

Voor de steile helling geldt: beter langzaam beginnen en daarna versnellen. Want als je snel begint, heb je op de steile helling problemen om te vertragen. “Bij een steile piste is de hellingkracht het grootst”, weet DSLV-expert Holzmann. “Er zijn onderzoeken die bewijzen dat een piste met een hellingsgraad van ca. 45 graden zo steil is dat de valsnelheid bij benadering zo hoog is als bij een vrije val. Het zwaartepunt bij het skiën op steile pistes ligt daarom op de snelheidscontrole. Je mag niet te snel worden en je moet altijd met snelheidsreserves skiën. Het grootste gevaarpotentiaal bestaat er bij de steile piste uit dat je bij een val niet meer tot stilstand kunt komen”. Net zoals op elke piste is het hier dus ook belangrijk de juiste snelheid te vinden waarop je veilig door de bocht kunt komen.

Snelle richtingsverandering, hoge kantdruk

Als het bereiken van de helling op een gematigde snelheid gelukt is, begint het zorgvuldige skiën door de bocht. Hier is het de kunst de ski’s snel over de vallijn te draaien en de buitenski daarbij voortdurend te belasten. De fase zonder kantdruk tijdens het draaien moet zo kort mogelijk zijn. “Het is belangrijk om eerdere korte draaiingen te maken met een snelle richtingsverandering, omdat deze de snelheid automatisch reduceren”, adviseert Holzmann. “De ski’s worden eerder actief gedraaid en gaan ook even driften, dan als je in grotere bochten op de kant gaat carven. Want een driftende ski in korte bochten heeft een hogere remkracht dan een ski in grotere bochten”. Daarbij ligt de sterkere belasting altijd op de buitenski.

De juiste kantdruk regelt de snelheid en het draaigedrag in de bocht.

Het is ideaal om de bocht volledig over de kant en onder voortdurend hoge druk te maken. Wie het op de kant skiën wil oefenen, kan bijvoorbeeld op een vlakkere piste dwars ten opzichte van de helling gaan staan en vervolgens naar beneden glijden. Druk daarbij de knieën richting de helling, zodat je nog duidelijker op de kanten gaat staan. Hoe meer skicoating je van onderaf kan zien, des te beter. Dat wil zeggen dat de kant tamelijk diep in de sneeuw steekt.

Als je de eerste bocht door bent, staat de volgende alweer te wachten. Want wie te lang op één kant drift, vervalt snel in het oneindige zijwaartse glijden. Bij het nemen van bochten is bovendien een snelle drukopbouw belangrijk, die alleen door een voorwaartse beweging kan worden bereikt. Dat is op een steile helling wel een overwinning, maar effectief bij de skicontrole en bij snelheid en besturing.

Samenvatting

Steile pistes boezemen respect in, maar hoeven geen angstzweet op te roepen. Wie de helling niet te snel nadert en vervolgens een gepaste snelheid vindt, skiet op een veilige manier. Overtuigende, snelle richtingsveranderingen over de vallijn – daarnaast een tamelijk hoge kantdruk bij korte bochten en het naar voren brengen van het gewicht – zorgen voor de nodige controle. Met deze techniek, een goede lichaamsspanning en een zo hoog mogelijke concentratie is ook de nog zo steile piste goed te bedwingen.

DSLV-opleidingsdirecteur Max Holzmann

Onze expert van de DSLV

Max Holzmann is een nationaal erkende skileraar en opleidingsdirecteur van de Duitse vereniging van skileraren (DSLV). Onder zijn verantwoordelijkheid valt de inhoud van de opleidingsjaren, de desbetreffende controleniveaus en de moeilijkheidsgraden op alle opleidingsniveaus van level 1 tot het nationaal erkende skileraarexamen, voor de vakken motoriek, methodiek en theorie.

12 buitengewone feiten over sneeuw

Het is wit, bestaat uit kristallen, smaakt naar niets en het is koud – dit zijn ...

5 goede redenen om te skiën in Hawaï

Hawaï is zeker een paradijs voor surfers. Het vakantieparadijs staat bekend om ...

$stickyFooter