10 goede wintersportvoornemens voor het nieuwe jaar

27-07-2019 - WinterTrex

Oudjaar is de tijd voor kritiek op jezelf. Wat wil ik in het nieuwe jaar bereiken? Wat kan ik beter doen? Maar ook wat wintersport aangaat, kunnen nieuwe doelen belangrijk worden: je kunt je bijvoorbeeld voornemen nog meer dagen in de sneeuw door te brengen. Waarop je je nog meer kunt bezinnen, heeft WinterTrex hieronder voor je samengesteld. Hier vind je 10 goede voornemens.

Het nieuwe jaar kan beginnen!

1. Skihelm op!

Voor kinderen tot 14 jaar geldt de helmplicht al in verschillende Alpenlanden. Om het goede voorbeeld te geven, moeten volwassenen altijd een helm dragen tijdens het skiën. Steeds meer skiprofessionals, zoals skiracer Felix Neureuther, doen een beroep op mensen om een helm te dragen. Tegenwoordig is de keuze aan modellen enorm, zodat iedereen de juiste hoofdbescherming kan vinden.

2. Meer aan fitness doen

Het waarschijnlijk meest voorkomende goede voornemen is: meer sporten. Weer fit worden is goed voor de gezondheid, maar bovenal een veiligheidsgarantie voor de bergsport. Sterke benen, een sterke rug en snelle reactietijden zijn belangrijke factoren voor skiën zonder ongevallen. Dus stap op de fiets, trek je hardloopschoenen aan of ga naar de sportschool. Zelfs 15 minuten training per dag kan al wonderen doen.

3. Goed leren carven

De skiërs van de oude school leerden nog de juiste parallelle bocht. Sinds de carvingrevolutie en de rockerski’s is sportief carven echter aan de orde van de dag. Als je kunt skiën, denk je al gauw dat je een professional bent, maar wees voorzichtig – het is niet zo eenvoudig als het lijkt. Je moet leren om goed te carven. Voor ervaren skiërs is een dag- of weekendcursus de moeite waard om de kneepjes van het vak te leren.

Goed carven moet je leren.

4. Het snowpark uitproberen

Laten we zeggen dat je geen snowboardcrack bent die de hele dag in het funpark te vinden is. Dan is het gebied met kickers en andere obstakels praktisch een verboden gebied, een gebied van angst die je pijn en schaamte geeft. Maar dat hoeft niet zo te zijn! Een brede box of een lage kicker is zelfs voor beginners haalbaar en als je er eenmaal overheen bent, kan je een zucht van verlichting slaken.

Wie veilig op de piste is, kan ook het snowpark in overweging nemen.

5. Terug op de latten

Er zijn skiërs die al op jonge leeftijd zijn overgestapt op het veel gavere snowboard. Sommigen van hen komen ergens in de late jaren ’20 op het idee om hun ski’s toch maar weer uit de kelder te halen. Vaak is de kracht van de gewoonte groter en doe je het niet. Maar het moet gezegd worden: skiën is ook leuk! Het zal een geweldige ervaring zijn om weer twee latten in plaats van een plank onder je voeten te hebben. En als de auto groot genoeg is, kan je je board gewoon meenemen.

6. Met vrienden op skivakantie gaan

Er is vaak over nagedacht, maar op de een of andere manier gebeurt het nooit echt: Ga eindelijk met die groep vrienden de bergen in en beleef een geweldige tijd. Waarom doe je het zo weinig? Het is zo gemakkelijk. Groepsreizen naar appartementen, bijvoorbeeld in Frankrijk, zijn zeer betaalbaar en in sommige skigebieden is skiën bijna het hele jaar door mogelijk. Voor mensen met weinig tijd en geld zijn dagtochten een goed alternatief.

Waarom niet eens met wat vrienden op skivakantie?

7. Een lawinecursus volgen

Wie veel off-piste en in onbeveiligd terrein onderweg is, moet altijd goed geïnformeerd zijn over de risico’s en voorbereid zijn op gevaarlijke situaties. Als dit nog niet gebeurd is, is het hoog tijd voor een lawinecursus. Zelfs voor degenen die zich niet voortdurend in de diepe sneeuw wagen, is zo’n training interessant en leerzaam. Zelfs een opfriscursus voor gevorderden is nooit verkeerd.

8. Exotische skigebieden ontdekken

Skiën in Zuid-Afrika, Hawaï of Japan? Ja, dat is mogelijk. Het is moeilijk te geloven, maar deze bestemmingen hebben aantrekkelijke skigebieden. Als je de pistes eenmaal hebt getest tegen een compleet nieuwe achtergrond, is het een heel bijzondere ski-ervaring. Dus laten we naar Honshu en Hokkaido, Mauna Kea of Matroosberg en Tiffindell gaan.

9. Minder alcohol tijdens de après-ski drinken

Een klassieker die ook op alle andere gebieden van het leven kan worden overgedragen: minder alcohol drinken en dus op je gezondheid letten. Vooral bij après-ski moet je dit voornemen niet vergeten. Zeker als je daarna nog terug naar het dal moet skiën.

10. Geen goede voornemens hebben

Dit voornemen is een klassieker – hoewel paradoxaal. Maar als je kijkt naar de tips hierboven, wil je toch liever je voornemens behouden?

Wintersportvoornemen van Trexpert Felix Neureuther

“Ik ben van plan om actief te zijn, achter elke sneeuwvlok aan te rennen en bewust elke activiteit in de sneeuw te ervaren. Als je op de top van de berg staat, moet je bewust genieten van elk moment en van elke afdaling. Skiën is zo’n geweldige sport – dat moet je altijd in gedachten houden”.

WinterTrex wenst je een goed uiteinde en veel sneeuw in het nieuwe jaar!

WinterTrex-medewerkers onderweg: reisverhaal uit Zell am See-Kaprun

Als de winter begint, wordt het heimwee naar de bergen onder de medewerkers van ...

WinterTrex-medewerkers onderweg: reisverhaal uit Oetz

Aan het einde van het seizoen was onze WinterTrex-collega Selina in het zonnige ...