De wielen staan stil: 10 autoluwe wintersportdorpen

17-10-2017 - Marien Le Comte

Hier worden de ski’s ondergebonden, maar blijven de auto’s staan: wij hebben 10 wintersportdorpen opgezocht die een vakantie zonder motorgeluiden en uitlaatgassen garanderen.

In Zermatt bij de Matterhorn moet de auto buiten het dorp blijven.

Autoluwe skidorpen hebben manieren gevonden hoe gasten het dorp kunnen bereiken en zich erin kunnen bewegen zonder het milieu te belasten. Vooral in Zwitserland zijn er meerdere bestemmingen die inzetten op zachte mobiliteit. In de Gemeinschaft autofreier Schweizer Tourismusorte (GaST) zijn 9 van deze bestemmingen samengegaan – Braunwald, Rigi-Kaltbad, Stoos, Wengen, Mürren, Bettmeralp, Riederalp, Saas-Fee en Zermatt. Maar ook in Frankrijk en Oostenrijk bestaan bergdorpjes waarin je geen auto’s op straat zult zien.

Zermatt (Zwitserland)

Aan de voet van de Matterhorn ligt Zermatt. Sinds jaar en dag is het een trefpunt voor bergliefhebbers – zowel in de zomer als in de winter, wanneer het skigebied met 360 pistekilometers velen aantrekt. Bergbeklimmers, skiërs en toeristen die de fascinatie van de piramidevormige top willen beleven, flaneren door de straten. Maar je vindt er geen auto’s. Zermatt is al vanaf 1961 autoluw. Alleen elektrische voertuigen zonder verbrandingsmotor, elektrische bussen en paardenkoetsen rijden hier rond. Het elektromobiel uit Zermatt wordt hier als unicum gepresenteerd. De vakantiegangers komen met de auto tot aan Täsch en laten deze dan in de parkeergarage achter. Vanaf daar komen ze met shuttletreinen van de Matterhorn Gotthardt Bahn in Zermatt.

Saas-Fee (Zwitserland)

Sinds 1951 is Saas-Fee autovrij. Het dorp aan de voet van de Dom (4.545 m) en omringd door de Mischabel-bergketen met 13 bergen hoger dan 4.000 meter wordt ook wel “Parel van de Alpen” genoemd. De schoonheid van deze parel moet bewaard blijven, en daarom houdt men zich op zeer diverse manieren met het thema duurzaamheid bezig. Daaronder valt niet alleen de afwezigheid van auto’s. Het dorp haalt 100 procent schone “NaturEnergie” uit waterkracht en wil de eerste fijnstofvrije gemeente van de Europese Alpen worden. Vakantiegangers die zich op de 100 pistekilometers boven Saas-Fee willen uitleven, worden met de elektrische taxi bij de parkeerplaats onder het dorp afgehaald en naar hun accommodatie gebracht.

De “Allalino”, de elektrische tram van Saas-Fee.

Serfaus (Oostenrijk)

In 1970 besloot men in Serfaus dat de straat door het dorp voor het verkeer gesloten zou worden, zodat skibussen en particuliere auto’s op weg naar de gondelbaan niet meer door het dorp kunnen rijden. Sinds 1985 is er een oplossing voor het verkeersprobleem: sindsdien loopt er in een tunnel onder de dorpsstraat een zweefbaan – en is daarmee de hoogstgelegen zweefbaan ter wereld. Deze verbindt de parkeerplaats aan de dalzijde van het dorp met het dalstation van de gondelbaan die de wintersporters naar het Kompardell-skigebied (212 pistekilometers) brengt – met twee tussenstations in het dorp. Vakantiegangers kunnen met hun auto’s niet verder komen dan het hotel.

Wengen (Zwitserland)

De locatie is voor alpinisten een droom: aan de voet van het driegesternte Eiger, Mönch en Jungfrau ligt het traditionele bergdorp Wengen, het ideale startpunt voor wintersporters die de skiregio “Jungfrau” met 214 pistekilometers willen ontdekken. Wengen is onder hen vooral bekend vanwege de beroemde Lauberhorn-wereldkampioenschappen. Wengen is echter niet met de auto te bereiken. Deze blijft in de parkeergarage in Lauterbrunnen staan. Van daaruit loopt de Wengneralpbahn omhoog naar Wengen en is daarmee de langste doorlopende tandradbaan van Zwitserland. De baan verbindt het dorp ook met de Kleine Scheidegg en Grindelwald.

Oberlech (Oostenrijk)

Op het zonneterras van de Arlberg, midden in het skigebied Lech Zürs met 190 pistekilometers ligt het hoteldorp Oberlech. Het dorp is in de winter, als de privéweg door het dorp gesloten is, alleen via de piste of de gondelbaan vanuit Lech bereikbaar. De verzorging van de hotels wordt door een uniek tunnelsysteem gegarandeerd. De gondelbaan is van 7 tot 1 uur ’s nachts in bedrijf. Wie ’s avonds dus nog een bezoekje wil brengen aan de exclusieve bars in Lech, hoeft zich niet druk te maken om de terugweg.

Valmorel (Frankrijk)

Met de chalets van steen en hout is Valmorel een imitatie van een oorspronkelijk Frans bergdorpje. De appartementen van het dorpje liggen rond de dorpskern. En deze is autoluw. Op die manier verspreidt het centrum met de pittoresk beschilderde huizen, de bochtige straatjes en de poorten een heel eigen, gezellig charme. De Fransen hebben Valmorel daarom de bijnaam “la Belle” (de schone) gegeven. Vanuit de meeste accommodatie hebben de wintersporters direct toegang tot het skigebied “Grand Domaine” (153 pistekilometers).

Mürren (Zwitserland)

Aan de voet van de Schilthorn liggen maar liefst twee autoluwe bergdorpen boven elkaar. Direct bij het hoogste skigebied van het Berner Oberland met 53 pistekilometers ligt Mürren, een traditioneel bergdorp en het hoogste permanent bewoonde dorp van het kanton Bern. Vakantiegangers kunnen Mürren niet met de auto bereiken. Maar er zijn twee andere mogelijkheden: de bergbaan van Lauterbrunnen of de Schilthornbahn vanaf de Stechelberg. Wie de Schilthornbahn kiest, kan halverwege uitstappen in Gimmelwald, een klein bergdorp dat eveneens autovrij is.

Prachtig uitzicht in het dorp Mürren.

Bettmeralp, Riederalp en Fiescheralp (Zwitserland)

1 skigebied, 3 dorpen, drie keer een autoverbod: midden in de Aletsch Arena met 104 pistekilometers liggen Bettmeralp, Riederalp en Fiescheralp. Auto’s zoeken vakantiegangers op de straten van de dorpen tevergeefs. Hier vind je alleen gemotoriseerde sleeën en pistevoertuigen. De reis naar het dorp vindt plaats via gondelbanen: vanuit Betten bereik je Bettmeralp, vanuit Morel Riederalp en vanuit Fiesch kom je in Fiescheralp. Het skigebied staat bekend als bijzonder aantrekkelijk. Wintersporters hebben tenslotte vanaf de Bettmerhorn, Eggishorn en Moosfluh een prachtig uitzicht op de langste gletsjer van de Alpen.

Braunwald (Zwitserland)

“Ver weg van het leven van alledag” vier je vakantie in Braunwald, aldus de reclameslogan. Vakantiegangers verblijven op een hoogteplateau boven Linthal en laten naast het leven van alledag ook hun auto achter. De heenreis vindt plaats met de Braunwald gondelbaan vanuit Linthal. De rit duurt 7 minuten. Bij het dalstation ligt een parkeerplaats voor de auto’s. Het gezinsvriendelijke skigebied in het Glarnerland biedt 32 pistekilometers.

Werfenweng (Oostenrijk)

Zachte mobiliteit (SAMO) – dat is het concept dat in Werfenweng in het Salzburger Land sinds 1997 met hoofdletters wordt geschreven. Sindsdien staat het dorp model voor het pilotproject voor milieuvriendelijk reizen. Het doel: vakantiegangers motiveren hun auto gewoon te laten staan. Of misschien maar helemaal zonder op reis te gaan. In Werfenweng is geen rijverbod, maar er zijn wel genoeg redenen om vrijwillig de auto te laten staan: een gratis shuttlebus van en naar het station Bischofshofen, de gratis dorpstaxi “ELOIS”, een nachtmobiel, een gratis trip naar Salzburg en het gebruik van de “Grashüpfer” (auto’s op biogas) of de “Smile-E’s” (elektrische auto’s). En overdag wordt de auto tegen de latten ingeruild – in de Ski-Board-Arena Werfenweng (25 pistekilometers).

  • dinsdag, 17. oktober 2017
  • auteur: Marien Le Comte
  • categorie: Skigebieden
Print Friendly and PDF
Effectief regenereren na het skiën

Rust voor je spieren hoort net zo bij de skivakantie als de binding van je ski’s. ...

Fit voor de winter: uithoudingsvermogen en coördinatie

Wie in de zomer fit blijft, zal in de winter nog meer wintersportplezier hebben. De ...