SnowTrex viert 1 miljoen klanten

08-11-2018 - WinterTrex

In de herfst van 2018 viert SnowTrex maar liefst 1 miljoen klanten! Vanwege dit jubileum heeft de SnowTrex-redactie met bedrijfsleider Andreas Rühl gesproken. Hier lees je het complete interview:

SnowTrex viert in de herfst van 2018 maar liefst 1 miljoen klanten.

Wat in 1999 als eenmanszaak in een studentenhuis begon, is nu al jarenlang de eerste Duitse wintersportaanbieder: TravelTrex GmbH met het wintersportmerk SnowTrex. Ook internationaal is SnowTrex aan het groeien. Deze herfst verwelkomt het bedrijf dan ook de miljoenste klant. Wat waarderen zoveel vakantiegangers aan een skivakantie met SnowTrex?

Onze klanten weten ons enorme aanbod (we hebben meer dan 2.000 accommodaties) te waarderen, maar ook de aantrekkelijke presentatie op internet (wij wekken voorpret op), onze grote competentie (wij zijn specialist en geven ook persoonlijk advies) en natuurlijk onze zeer aantrekkelijke prijzen (met prijsgarantie).

Wat was voor u in 1999 de reden om een eigen bedrijf in wintersportreizen op te richten?

In principe zijn er daarvoor twee redenen: mijn liefde voor wintersport en mijn passie als ondernemer. Wintersport was al als klein kind mijn grote passie. Om nog meer tijd op ski’s door te kunnen brengen, behaalde ik op mijn 18e direct mijn diploma als skileraar en begeleidde ik bij verschillende aanbieders vele skigroepsreizen. In combinatie met mijn ondernemersbloed lag het daarom ook voor de hand om in 1991 met bevriende skileraren de eerste eigen skigroepsreizen te organiseren, in die tijd nog onder de merknaam ‘SKI fascination’. Toen in 1998 de Nederlandse aanbieder ‘SnowTrex Utrecht’ de Duitse markt probeerde te veroveren, zag ik de kansen in dit unieke concept (geen groepsreizen) en heb ik samen met hen na een korte, zeer succesvolle samenwerking in 1999 TravelTrex GmbH opgericht.

Wat was volgens u de doorslaggevende reden voor het succesverhaal van SnowTrex?

Er is niet één reden, maar er zijn meerdere menselijke en productfactoren die goed bij elkaar pasten:

Als belangrijkste persoonlijke eigenschappen voor ons succes zou ik optimisme en doorzettingsvermogen willen noemen. Want in de loop der jaren – ook al vóór SnowTrex – moest ik vele tegenslagen verwerken, maar verloor ik nooit mijn enthousiasme om een succesvolle aanbieder van wintersportreizen op te zetten.

Vervolgens had ik het geluk om op tijd de juiste medewerkers te vinden: Thomas Bartel begon in 2002 als stagiair bij SnowTrex. Ook hij is skileraar en ontwikkelde binnen korte tijd zoveel enthousiasme voor SnowTrex, dat we veel nachten samen doorbrachten en ik hem na negen maanden stage vroeg of hij niet in de toekomst samen met mij als bedrijfsleider voor TravelTrex werkzaam wilde zijn. Van stagiair tot bedrijfsleider dus! Graag wil ik ook Stefan Willems en Marc Behrmann noemen, die beide in 2003 begonnen, inmiddels beide directeur zijn en samen met Thomas Bartel en mij de bedrijfsleiding vormen. Met deze vier personen en vele andere geweldige medewerkers die volgden, hebben we tot op heden een perfecte positie.

De huidige bedrijfsleiding van SnowTrex: Andreas Rühl, Marc Behrmann, Stefan Willems, Thomas Bartel (v.l.n.r.).

Naast een goed team is natuurlijk ook een goed product van belang: anders dan andere aanbieders hebben wij ons vanaf het begin op het meest wezenlijke geconcentreerd: accommodatie & skipas. Daarmee bedienen we een veel grote doelgroep dan als aanbieders van skigroepsreizen, waarvan de meesten inmiddels weer van de markt verdwenen zijn. Wie als paar, gezin of groep een aantrekkelijke accommodatie met skipas tegen de beste prijs zoekt, is bij ons aan het juiste adres!

Een wezenlijke factor was bovendien dat we al in een vroeg stadium voor het internet en internationalisering hebben gekozen. Vandaag de dag is SnowTrex in veel Europese landen de leidende aanbieder en tot op heden is nog geen einde van onze groei in zicht: in augustus zijn we met ‘SnowTrex Litouwen’ als 18e land live gegaan, het aantal aangeboden accommodaties zal deze winter toenemen van 1.500 tot 2.000 en ook wat omzet betreft hebben we momenteel een plus van 14%.

Na 19 jaar de miljoenste klant. Hoe voelt dat als oprichter?

Ergens onrealistisch. De eerste winter was ik heel trots op meer dan 500 reisdeelnemers. Toen kon ik me niet voorstellen dat er ooit 10.000 deelnemers zouden zijn. De eerste boeking kwam in die tijd in augustus – dus op een moment, waarop in 2018 al meer dan 10.000 gasten hebben geboekt. Het is echt ongelofelijk wat er sinds de oprichting allemaal is gebeurd. In 1999 hadden we nog niet eens een website en kwamen alle boekingen via een catalogus, advertenties in de krant en affiches die we in universiteiten ophingen. Vandaag de dag hebben we meer dan 100 medewerkers, waaronder veel stagiaires en meer dan 100.000 gasten per jaar. Een dergelijk succes maakt je aan de ene kant trots, maar aan de andere kant tegelijkertijd ook bescheiden, want het is absoluut niet vanzelfsprekend dat je zoveel succes behaald, hoeveel doorzettingsvermogen je ook hebt. Zonder geluk kom je er gewoon niet.

Het aantal medewerkers van SnowTrex is voortdurend gegroeid. Inmiddels zijn er meer dan 100 internationale medewerkers.

SnowTrex verkoopt zijn reizen inmiddels in bijna heel Europa. Waar komen de meeste klanten vandaan en welke reisbestemmingen zijn populair?

Onze klanten komen uit ongeveer 50 landen. Een groot gedeelte komt uit Duitsland – ongeveer 56% – en de andere 44% zijn internationale klanten, vooral uit Nederland, Frankrijk, Engeland en Polen. Absolute winnaar bij de bestemmingen is Oostenrijk, op de voet gevolgd door Frankrijk. Beide landen leveren in totaal ongeveer 85% van de boekingen.

In hoeverre zijn de klanten en hun behoeften de afgelopen 19 jaar veranderd? Hoe gaat SnowTrex hier mee om?

In 19 jaar tijd is er natuurlijk veel veranderd. Opvallend is dat we in de beginjaren zeer veel jonge klanten hadden, die het liefst Frankrijk boekten. Deze klanten hebben we nu nog steeds, maar veel van onze jonge klanten hebben inmiddels een gezin en reizen liever naar Oostenrijk zodat we ons aanbod vooral in dit segment enorm hebben uitgebreid. We zijn zogezegd meegegroeid met de behoeften van onze klanten. De uitbreiding van ons aanbod levert echter wel de uitdaging op elke doelgroep voldoende filtermogelijkheden te bieden, zodat iedereen de passende reis kan vinden. Juist dit is één van de sterke punten van onze website: hotel of appartement, aan de piste of in het centrum, luxe of low cost – dit en nog veel meer kan tijdens het zoeken individueel worden ingesteld.

De absolute favoriet bij de moderne SnowTrex-klant: het Zillertal.

Welke maatregelen treft SnowTrex om gezinnen en jonge mensen warm te maken voor wintersport?

Allereerst zou ik onze extreem voordelige aanbiedingen willen noemen, die een skivakantie zowel voor jonge mensen alsook voor jonge gezinnen die niet aan schoolvakanties vastzitten, aantrekkelijk maken: tijdens onze Crazy-Booking-Nights bieden wij één week skivakantie in Frankrijk inclusief skipas al vanaf 69 euro aan, waarbij alleen al de skipas een waarde van € 140 heeft.

Bovendien organiseren wij voor jonge mensen elk jaar een event-week tijdens de seizoensopening in het Franse gletsjerskigebied van Les 2 Alpes: naast het skiën bieden we hier een omvangrijk programma voor de ongeveer 1.000 deelnemers aan – inclusief live concert, glühweinavond tot en met uitbundige après-skifeestjes, en dat al vanaf 179 euro inclusief skipas.

Speciaal voor gezinnen hebben we de afgelopen jaren ons aanbod kindvriendelijke accommodaties met deels hoge kinderkortingen enorm vergroot. Bovendien hebben onze klanten de mogelijkheid om extra services zoals voordelige skilessen of afgeprijsd skimateriaal bij te boeken.

Het enthousiasmeren van kinderen en jongeren is voor ons zeer belangrijk. Dat blijkt niet alleen uit ons aanbod, maar ook uit ons engagement als sponsor van het ‘Felix Neureuther Race Camp’ ter bevordering van getalenteerde jongeren of als partner van het initiatief ‘Dein Winter. Dein Sport’, dat gericht is op alle positieve aspecten van de wintersport in al haar facetten: beweging, gezondheid, vriendschap, ervaring van de natuur, emotie en eerlijke wedstrijdsport.

De jeugd gaat SnowTrex aan het hart. Daarom ondersteunt het bedrijf onder meer het Felix Neureuther Race Camp.

Hoe wordt de mijlpaal ‘1 miljoen klanten’ gevierd?

De miljoenste klant is voor ons vooral reden om ‘dankjewel’ te zeggen. Ik ben heel erg dankbaar dat zoveel klanten SnowTrex vertrouwen en graag met ons op skivakantie gaan. De miljoenste klant mag dan ook heel erg blij zijn, namelijk de heer Bodenheimer die op 30-10-2018 bij ons heeft geboekt: hij krijgt zijn volledige boeking van ons cadeau – een vijfdaagse reis naar Bad Hofgastein voor 4 personen.

Hoe ziet u de toekomst van de wintersport?

Ik ben erg positief wat betreft de toekomst. Daarvoor heb ik verschillende redenen: ten eerste spreekt een winter- of skivakantie voor zich. Unieke ervaringen voor alle generaties en de perfecte combinatie van ontspanning en activiteit is hier mogelijk. Ten tweede wordt het product skivakantie steeds aantrekkelijker: zowel de skioorden als de accommodaties en liften investeren vele miljoenen in de uitbreiding van hun aanbod. 20 jaar geleden moest je nog gebruikmaken van een open 2-persoonsstoeltjeslift, die er deels soms 20 minuten of langer over deed om boven te komen. Vandaag de dag is alleen al het gebruikmaken van de skilift in veel skigebieden een belevenis, nog afgezien van het eigenlijke skiën op zeer goed geprepareerde pistes.

Bovendien zorgt kunstmatige besneeuwing voor ongekende sneeuwzekerheid. Ten derde kan ik ook dankzij het succes van SnowTrex positief naar de toekomst kijken: het bedrijf wist jarenlang door middel van aantrekkelijke aanbiedingen vele duizenden mensen voor de wintersport te enthousiasmeren en ik weet zeker dat dit ook in de toekomst zal lukken.

Wat betekenen 1 miljoen klanten voor uw ondernemerschap in de toekomst?

Na 1 komt 2! De eerste miljoen duurde ongeveer 19 jaar, de tweede willen we in de helft van de tijd halen, misschien zelfs al in 2025… Hiervoor willen we onze positie als marktleider in Duitsland verder uitbouwen en ons op andere markten tot marktleider ontwikkelen. Momenteel hebben we 2.000 accommodaties in ons aanbod, maar we willen er nog veel aan toevoegen.

Daarnaast willen we ons succes graag ook op andere niches overbrengen en onze overige merken zoals bijvoorbeeld SportsTrex tot een belangrijke speler binnen de reisbranche ontwikkelen.

In principe zien we veel potentieel om met onze merken de reisbranche verder te veroveren. Onze volgende mijlpaal is ons 20-jarig bedrijfsjubileum in juli 2019. In het kader hiervan zullen er zeker nog vele andere ideeën voor de doorontwikkeling van het bedrijf ontstaan.

Bedrijfsleider Andreas Rühl kijkt uit naar twee miljoen klanten.

SnowTrex is het moederbedrijf van WinterTrex.

Kort, maar krachtig: funcarvers zorgen voor bijzonder skiplezier

Terwijl de korte, leuke carvers lange tijd werden uitgelachten, ontdekken steeds meer ...

In de sporen van de professionals: beroemde en beruchte wereldcuppistes

Elk jaar in de herfst begint voor de elite van de skisport weer de wereldcup. De ...